Creanaut, coaching Gent | Life coach | Mindfulness | Beeldend ACT- therapeut | creativiteit en mentaal welzijn

Met je innerlijke criticus opnieuw door dezelfde deur? Maak er een bondgenoot van met mijn tips

Toolbox voor drukke, snelle en sensitieve breinen

Na deze blogpost meteen twee tips om lichter te leven in je inbox? Schrijf je in op mijn nieuwsgierigheidsbrief

 

De innerlijke criticus: Van vijand naar waardevolle bondgenoot

Vandaag wil ik het hebben over een onderwerp dat mij persoonlijk heel na aan het hart ligt: de innerlijke criticus. Voor degenen die mij niet kennen, ik ben Meike, een herstellende perfectionist. Van jongs af aan heb ik geworsteld met een zeer harde innerlijke stem die niets ooit goed genoeg vond. Deze innerlijke criticus heeft me op vele manieren belemmerd, maar ik heb ook geleerd hoe ik hem kan omarmen en transformeren tot een waardevolle bondgenoot. In deze blogpost deel ik mijn ervaringen en geef ik je tips over hoe je ook jouw innerlijke criticus kunt transformeren.

 

Mijn strijd met de innerlijke criticus of die piekerende stem

Als kind had ik al een zware interne criticus. De lat lag altijd torenhoog en ik slaagde er vaak in om er net onderdoor te gaan, wat leidde tot een eindeloze cyclus van zelfkritiek en perfectionisme. Complimenten van anderen kwamen moeilijk binnen; ze werden vaak weggewuifd of niet geïnternaliseerd. Het voelde alsof niets ooit goed genoeg was. Herken je dat gevoel?

 

De impact van oordelen, imposter en innerlijke kritiek op mijn leven

Deze innerlijke criticus beïnvloedde alle aspecten van mijn leven. Of het nu ging om school, mijn hobby’s, relaties of mijn werk, ik voelde altijd die constante druk om perfect te zijn. Het resultaat? Angst om te falen, uitstelgedrag en een laag zelfbeeld. Het was een vicieuze cirkel waar ik maar moeilijk uit kon breken.

 

Het Tada-Boekje: Een hulpmiddel voor zelfcompassie en om het piekeren sneller de mond te snoeren

Op een gegeven moment besefte ik dat er iets moest veranderen. Ik begon met het aanleggen van een “tada-boekje”. Dit boekje werd een plek waar ik alle complimenten, successen en positieve ervaringen opschreef. Het hielp me om het schone en het goede in mijn dag en leven te blijven zien, zelfs wanneer mijn innerlijke criticus weer eens aan het woord was.

Dit boekje werd een baken van positiviteit in donkere tijden. Het hielp me herinneren aan mijn waarde en aan de momenten waarop ik wél trots op mezelf kon zijn. Het was een kleine, maar effectieve stap richting zelfcompassie.

 De weg naar transformatie, de innerlijke criticus heeft je ook iets te zeggen

 

 

Coaching en creatieve therapie in gent, relaxatiesessies en mindfulness in het museum

Negatieve emoties kunnen dienen als een kompas, dat aanwijst waar er ruimte is voor groei en verandering in je leven

 

Het transformeren van mijn innerlijke criticus was geen gemakkelijke weg, maar wel een noodzakelijke. Hier zijn enkele stappen die mij enorm hebben geholpen:

1. Accepteer je Innerlijke Criticus
Accepteer dat deze stem een deel van jou is. Probeer hem niet te veranderen of te onderdrukken, maar luister ernaar met een nieuwsgierige en open houding.

2. Luister met Compassie
Probeer te begrijpen waar je innerlijke criticus vandaan komt. Vaak is hij ontstaan uit een behoefte om jezelf te beschermen tegen afwijzing of teleurstelling. Luister met compassie en probeer te achterhalen wat hij je probeert te vertellen.

3. Neem Afstand
Realiseer je dat je gedachten slechts gedachten zijn. Ze definiëren niet wie je bent. Door wat afstand te nemen, kun je objectiever naar je gedachten kijken en ze minder serieus nemen. Onderaan vind je een creatieve oefening over hoe je afstand kan nemen. 

4. Gebruik je Innerlijke Criticus als Leermiddel
In plaats van je innerlijke criticus te zien als vijand, kun je hem gebruiken als een bron van feedback. Vraag jezelf af of er een kern van waarheid zit in wat hij zegt en wat je hiervan kunt leren.

5. Ontwikkel Zelfcompassie
Zelfcompassie is essentieel. Wees lief voor jezelf en accepteer dat je niet perfect bent. Fouten maken is menselijk en hoort bij het leerproces.

6. Focus op het Positieve
Blijf het goede en schone in je leven zien. Dit betekent niet dat je negatieve emoties moet negeren, maar zorg ervoor dat je ook aandacht besteedt aan de mooie momenten en successen. Zonder happy happy joy joy te worde uiteraard, want daar geloof ik ook niet in. Ik schreef een log over genieten van de kleine dingen en het schone in het leven, dit sluit hier wel mooi bij aan. Want die vullen je emotionele graanschuur met veerkracht en optimisme voor de tijden waarin er meer schaduw is.

 

Extra inzichten: Het voelen van je emoties

Iedereen voelt zich wel eens boos, bang, verdrietig, gefrustreerd of schuldig. Emoties waar we het liefst zo snel mogelijk vanaf willen. Waarom hebben we er zo’n moeite mee, en hoe kunnen we ze ook vóór ons laten werken?

Een leven zonder ongemakkelijke of uitdagende gedachten en gevoelens bestaat niet, hoe graag we dit ook willen. Toch zijn deze gedachten en emoties niet per se slecht voor ons. Sterker nog, we kunnen ze in sommige gevallen zelfs voor ons laten werken.

Ik schreef een log over art journaling en hoe creativiteit je ook kan helpen om je emoties te voelen en te kanaliseren.

 

Je goed voelen als maatschappelijke norm, vergelijken en sociale media doen hier ook geen deugd aan natuurlijk

‘Hoe gaat het met je?’. ‘Ja goed! En met jou?’. Vaak is dat onze reactie, ook al voelen we ons helemaal niet zo goed. Waarom zeggen we dit dan standaard?

“De maatschappij leert ons dat we ons altijd ‘goed’ moeten voelen.” Als er negatieve gedachten of gevoelens opkomen, is vaak het advies om afleiding te zoeken door iets leuks te gaan doen, onszelf te trakteren of om ons ‘gewoon’ op het positieve te concentreren.

Dit zijn uiteraard goed bedoelde suggesties, maar hebben niet altijd een gewenst effect. Het kan zelfs schadelijk zijn. Door alles altijd maar positief te benaderen, gaan we voorbij aan ons gevoel. Het zet ons aan onze emoties te onderdrukken.

Ik zie dit ook: “We leren, vaak al van kinds af aan, om onze negatieve gedachten en gevoelens weg te duwen, te negeren of door onszelf af te leiden met andere dingen. Maar ongemakkelijke gedachten en gevoelens zijn een onvermijdelijk onderdeel van het leven.”

Het is normaal om je niet altijd gelukkig en goed te voelen. Je slecht voelen betekent niet per se dat er iets mis is.

 

Het leven is niet altijd een feest, het mag ook gewoon zijn. Gelukkig!

Niemand is 24/7 gelukkig, ook al lijkt dat van de buitenkant misschien wel zo. Ieder mens krijgt te maken met uitdagingen en moeilijke tijden. Als het stormachtig is in je externe wereld, weerspiegelt dit automatisch ook in je interne wereld. Alles wat je meemaakt, heeft impact op je gedachten en gevoelens.

Dat is volstrekt normaal. Het is oké om je soms verdrietig, neerslachtig, teleurgesteld, angstig of bang te voelen, vooral als er een duidelijke trigger is. Het betekent niet dat er iets mis met je is, het is gewoon de stroom van leven. Als je eenmaal door de moeilijke periode of uitdaging heen bent, ziet het leven er vanzelf weer zonniger uit.

 

Schaduwzijde en lichte kant

Ik vind het volstrekt normaal dat er een schaduwzijde en een lichte kant is. Het is pas als je ook met jezelf in je schaduwkant kan zijn dat je het lichte ook beter kan toelaten. Dat je ook speelser kan leven en daar de vruchten van kan plukken.

 

Het uitstellen van je oordeel of afstand nemen van je innerlijke criticus of kritische stem

Een krachtige manier om je innerlijke criticus minder vrij spel te geven zonder hem de mond te snoeren, is het uitstellen van je oordeel. Wanneer je merkt dat je innerlijke criticus actief wordt, neem dan een moment om diep adem te halen en stel je oordeel uit. Geef jezelf de tijd en ruimte om de situatie volledig te begrijpen voordat je conclusies trekt. Door dit te doen, geef je jezelf de kans om meer objectief en minder kritisch naar jezelf te kijken. Het helpt je om vanuit een positie van zelfcompassie te reageren, in plaats van vanuit zelfkritiek. Dit kan je innerlijke criticus kalmeren en je helpen om vriendelijker en geduldiger met jezelf om te gaan.

 

Een creatieve oefening die ik ook wel in mijn creatieve life coaching doe. 

Een DIY voor thuis om op een creatieve manier afstand te nemen en oordeel uit te stellen en meteen ook uit je hoofd te komen

Met je innerlijke criticus opnieuw door dezelfde deur

Stap 1

Neem een blad papier en een potlood. Ik wil dat je jezelf tekent, zoals je denkt eruit te zien. Echter gebruik je ‘verkeerde’ hand en sluit je ogen. Dubbele uitdaging :). Je kan ook een van de twee nemen 😉

Gewoon even doen, heel kort

 
je oordeel uitstellen en je afkeurende stem wat minder luid maken

Stap 2

Draai je papier 90 graden naar rechts.

Teken nu verder op je eerste tekening en stel je oordeel uit. Probeer even los te komen uit je hoofd en laat je hand gewoon over het papier gaan.

Teken wat je denkt te zien, probeer je vooroordelen even uit te schakelen.

Ik merkte op dat ik even aarzelde om te beginnen. Eens bezig kon ik mijn oordeel over mezelf uitschakelen en gewoon even droedelen.

Hou het ook heel kort, zodat je niet te snel naar je hoofd gaat.

 
Maak van je innerlijke criticus een bondgenoot

Stap 3

Doe nu nog eens hetzelfde.

Draai je blad nu nog eens een kwart naar rechts en teken verder. 

Laat je potlood over je blad dansen, schakel je vooroordelen uit en kijk wat je nog kan zien in de krabbels.

 

Heb je echt wel hardnekkig last van die interne criticus, controleur of pleaser? Schrijf je in en maak het nu al wat lichter met de tips uit mijn nieuwsgierigheidsbrief!

 

 
Meike Janssens

Expert kunst, creativiteit en mentale gezondheid en emotioneel welzijn

Naast aandacht voor je valkuilen, obstakels en uitdagingen richt ik mijn aandacht ook intentioneel op het vergroten van mogelijkheden, sterktes, hoop en optimisme.

 

Life coaching, verbindende workshops creativiteit, spelen voor volwassenen, creatieve mindfulness, creatieve therapie  en persoonlijke groei met zelfzorg: Ontdek je ware potentieel en leef voluit.

Ook voor snelle en drukke breinen, sensitieve personen en hoogbegaafde volwassenen en samen met kinderen.

coaching Gent met life coaching, creatief coach, talentcoach en ACT therapeut Meike Janssens op minder piekeren, minder perfectie en angst en meer veerkracht, optimisme, nieuwsgierig leven en speelsheid voor volwassenen en samen met kinderen