Zinvol leven: Creatieve life coaching voor drukke breinen Gent

Toolbox voor drukke, snelle en sensitieve breinen: De kracht van lummelen

In deze blogpost duiken we dieper in de wereld van lummelen, ook wel ‘loafing’ genoemd.

We bespreken de voordelen van lummelen voor drukke, snelle en sensitieve breinen, en delen we praktische tips en oefeningen om je te helpen van lummelen een gewoonte te maken.

 

Waarom lummelen werkt voor drukke en snelle breinen

  • Vermindert overprikkeling: Lummelen geeft je brein de kans om te resetten en alle prikkels te verwerken. Zo ervaar je minder stress en angst, en voel je je weer kalm en ontspannen.
  • Stimuleert creativiteit: De beste ideeën komen vaak tot je als je ontspant. Tijdens het lummelen dwalen je gedachten vrij rond, waardoor nieuwe inzichten en creatieve oplossingen spontaan opborrelen.
  • Verhoogt focus: Na een loafing-sessie is je brein uitgerust en klaar om de taken van de dag aan te pakken. Je kunt je beter concentreren, bent productiever en ervaart minder uitstelgedrag.
  • Vermindert perfectionisme, helpt bij overmatig negatieve of angstige gedachten: Lummelen gaat over loslaten en genieten. Je hoeft niet perfect te zijn, je mag gewoon even ‘zijn’. Dit kan helpen om perfectionistische neigingen te verminderen en om milder te zijn voor jezelf.

 

Tips om te beginnen met lummelen

  • Vind jouw loafing-moment: Kies een moment op de dag waarop je je ongestoord kunt ontspannen. Dit kan ‘s ochtends vroeg zijn, tijdens je lunchpauze, of ‘s avonds voor het slapengaan.
  • Begin klein: Start met 5 of 10 minuten lummelen per dag en bouw dit geleidelijk aan op.
  • Doe iets wat je leuk vindt: Kies een activiteit die je ontspannend vindt, zoals lezen, wandelen, dagdromen, of naar muziek luisteren.
  • Wees niet bang om te dagdromen: Laat je gedachten dwalenen geniet van de rust in je hoofd.
  • Koppel lummelen aan een andere activiteit: Combineer lummelen met yoga, meditatie of mindfulness voor een extra boost.

 

Oefeningen die je meteen al kan proberen om je drukke en snelle brein te kalmeren

  • De 5-minuten meditatie: Ga comfortabel zitten en sluit je ogen. Adem rustig in en uit en concentreer je op je ademhaling. Laat alle gedachten die in je opkomen van je afdwalen zonder oordeel.
  • De bodyscan: Maak je lichaam bewust door je aandacht te richten op verschillende delen van je lichaam. Begin bij je tenen en werk langzaam omhoog naar je hoofd. Adem diep in en uit bij elk lichaamsdeel.
  • De geleide fantasie: Sluit je ogen en beeld je een ontspannende plek in. Dit kan een realistische plek zijn die je kent, of een fictieve plek die je je voorstelt. Gebruik al je zintuigen om de details van de plek te ervaren.

 

Het lukt niet meteen?  Ik heb ook even moeten oefenen met mijn snelle en drukke brein.

 

Nog enkele tips voor sensitieve breinen

  • Maak er een gewoonte van: Plan regelmatig een loafing-moment in je agenda.
  • Wees geduldig: Het kan even duren voordat je de voordelen van lummelen ervaart.
  • Wees niet bang om te experimenteren: Probeer verschillende activiteiten en vind wat het beste voor jou werkt.
  • Luister naar je lichaam: Als je merkt dat je je verveelt of onrustig voelt, stop dan met lummelen en doe iets anders.

Lummelen is een krachtig hulpmiddel dat je kan helpen om stress te verminderen, je creativiteit te stimuleren en je algehele welzijn te verbeteren.

Probeer vandaag nog om meer te lummelen of fladdertijd te plannen. En neen, dan ben je niet lui :).

 

Allemaal goed en wel, maar hoe zit dat dan in de praktijk

Om je te inspireren, deel ik graag een verhaal van Sofie, die baat had bij lummelen.

  • Sofie: Sofie is een drukbezette manager met een altijd overactief brein. Dagenlang vliegen de deadlines en to-do lijstjes haar om de oren, terwijl haar gedachten in een constante stroom door haar hoofd razen. Rust? Ontspanning? Onbekend terrein. Tot ze op een dag, uitgeput en gefrustreerd, struikelt over ‘fladdertijd’. Sofie komt in mijn praktijk en ik start altijd met een timer van 5 minuten, die gaat niet af uiteraard. Ik ben de timekeeper. 5 minuten ‘iets’ creatief doen. In het begin ging het echt heel moeilijk, maar na wat oefenen lukt het Sofie om haar drukke brein te vertragen met lummeltijd. 

En zeker voor een creatieve generalist, slashie of multipotentialist een essentieel onderdeel van je welbevinden. 

  • Ontdek je eigen grenzen: Even ontspannen en niks doen, helpt je te beseffen wanneer je opgeladen bent en wanneer je rust nodig hebt.
  • Leer je met aandacht en energie omgaan: Lummelen kan je helpen om je focus te trainen en je energie te managen, zodat je die optimaal kunt inzetten voor je creatieve projecten.
  • Neem je controle over je tijd: Door te lummelen bepaal je zélf wanneer je werkt en wanneer je ontspant. Zo werk je efficiënter én creëer je meer balans in je leven.
 
Lukt het je niet om thuis meer fladdertijd in te plannen of te lanterfanten?

Ik help je op weg als coach en begeleider. Kies wat je nodig hebt en reserveer nu

 

Heb je genoten van de rust in je hoofd?

Schrijf je in op mijn gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van mijn aanbod.

Meike Janssens

Naast aandacht voor je valkuilen, obstakels en uitdagingen richt ik mijn aandacht ook intentioneel op het vergroten van mogelijkheden, sterktes, hoop en optimisme.


Life coaching, verbindende workshops, spelen voor volwassenen en persoonlijke groei met zelfzorg: Ontdek je ware potentieel en leef voluit.

Ook voor snelle en drukke breinen, sensitieve personen en hoogbegaafde volwassenen en samen met kinderen.

Coaching Gent | Je creatieve life coach en compagnon onderweg naar voluit leven met creatief coaching, ACT coaching, positieve psychologie en mijn andere tools in mijn box. Meike Janssens, coaching bij creanaut Gent.