ik ben ik leuk e, kindertalentenfluisteraar

Vijf suggesties: ‘Hoe werk ik bij Creanaut rond talentontwikkeling en faalangst’

 

Voor velen is faalangst, angsten in het algemeen, een echt probleem. En die moeilijkheden vragen om mogelijkheden en suggesties om het aan te pakken. Met deze suggesties werk in het traject rond talenten en mindset.

Voorlopig doe ik dat voor kinderen, want ook bij hun merk ik deze moeilijkheden al op. In de toekomst wil ik ook in een co-creatie werken met volwassenen. De formule die voor iedereen werkt en liefst nog snel, is jammer genoeg nog niet gevonden.

Maar er zijn wel een aantal basisprincipes, die terugkomen in opleidingen en boeken.

Ik neem er even, samen met jou, een aantal onder de loep.

 

 

1. Leer jezelf beter kennen

Het klinkt als een open deur intrappen, maar is het niet. Ik leerde mezelf pas laat kennen. Of ik vertrok alvast vrij laat op mijn eigen onderzoek in mijn persoonlijke wanderschip en labo. Dus met stip op 1.

Iedereen heeft talenten en kwaliteiten. Maar je leert ze pas kennen door ze in actie te zetten. Of door een talentengesprek waar iemand je acties kan beluisteren en zo taal geven aan die kwaliteiten. Door er dan mee aan de slag te gaan, hier bij Creanaut in een creatieve context, leer je ze nog beter kennen en ontwikkel ze die talenten. Anderen hebben vaak een beter zicht op die talenten, aanvaard ze als je ze krijgt, want ze zijn waar. Is dit altijd eenvoudig? Neen, anders stond het niet met stip op 1. Schrijf ze op. Maak een ‘TADA’ boekje. 

Maar elk talent en kwaliteit komt ook met een valkuil. Ga ook eens de omgekeerde weg. Benoem je valkuil en kijk eens welk talent erachter zit. 

Omarm je talenten. En doe er veel van. Hier zit ook een stukje waarden onder. Want bij de talentenmethode van Luk Dewulf, die ik volg, merk ik dat er ook waarden vermengd zijn. 

 

 

2. Leer omdenken

Omdenken. In het pilootproject maak ik er een onderwerp van. Het ‘omdenken’. Maar ook in het talententraject met de verschillende labo’s komt het onder de aandacht. 

Schrap ‘ja, maar …’ even uit je woordenschat en vervang het door Ja, en … ‘. Ook ik betrap mezelf nog af en toe op het piekergedrag. Want dat is het ook wel echt. Vaak zeg je iets positiefs, over jezelf(beeld) of professioneel (als volwassene) of denk maar aan een goede toets van je kind en achter de maar volgt dan steevast ‘iets’ dat je positieve gevoel fnuikt.

Ik had een goede toets, maar de vragen waren gemakkelijk of de leerkracht was mild in de verbetering.  Herkenbaar? Hier wel in ieder geval.

Maak van het probleem een feit: “Ja. Ik aanvaard de realiteit. Het is wat het is.”
Kijk dan naar nieuwe mogelijkheden: “En, wat kan ik er nu mee? Welke kansen zijn er?” Naar ‘Omdenken’ de methode die ik ga volgen op de workshop

 

3. (Her)ontdek je creativiteit

Als je creativiteit blokkeert , blokkeer je jezelf en dus ook de ontwikkeling van je talenten.

Dus creativiteit dat is iets voor een Creanaut uiteraard. Creativiteit en verbeelding in al zijn mogelijkheden. Van anders kijken naar de realiteit en jezelf, over de kracht van verbeelding. Die kracht laat je toe je dromen vorm te geven, je te kunnen verbeelden hoe iets zou kunnen zijn en dan ook die eerste kleine stap bedenken.

Het is bovendien, ook bij elke wetenschap, een essentiële stap.

 

 

4. 1/3 vertrouwdheid en 2/3 verwarring 

 

Durf te experimenteren en durf in het onbehagen te zijn. 

Elke keer dat je vanuit verwarring en onbehagelijke gevoel iets probeert en elk klein stapje dat je maakt werkt. Geeft dat een gevoel van trots.

Dit zie je specifiek bij de kunsten. Het vergroot je zone van comfort. En trots zijn op wat je gemaakt hebt, dat mag je koesteren. Vieren. Je erover verwonderen. 

En het is wetenschappelijk bewezen dat deze kleine ervaringen  zaadjes zijn voor andere domeinen in je leven. Op school, tijdens het sporten, leren of andere uitdagingen. 

 

 

5. En als laatste maar niet de minste. Adem en beweeg

Als ik onder stress sta, dan adem ik sneller, minder diep. 

Ademen en dat bewust doen, helpt dus om naar jezelf te komen. Het is dan ook een onderdeel in de faalangsttraining die ik volgde. En samen met kinderen voelen waar zij in hun lichaam iets ervaren wanneer ze zenuwachtig zijn of angstig. 

En het nemen van ontspanning. En geen betere manier om dat te doen door af en toe in het groen te gaan, naar groen te kijken, te luisteren naar de omgeving en de natuur. Zelfs het opzetten van vogelgeluiden, heeft al een ontspannend effect. Wetenschappelijk bewezen.

Dus ook dat doe ik regelmatig eens bij Creanaut. 

 

Ga je graag zelf aan de slag? Het boek The Artist’s Way is een mooi vertrekpunt (er is er ook een voor ouders)

Interesse voor je kind om er onder begeleiding mee aan de slag te gaan? Er zijn twee trajecten en er komen individuele labo’s in de toekomst.

 

 

Naar de agenda

Terug naar (b)Logboek

Contact

Creanaut

Meike Janssens

Driesstraat 24 9050 Ledeberg

hallo@creanaut.be

contactformulier

Anders verbinden

Nieuwsgierig naar meer? Neem een kijkje, volg en maak verbinding op

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in en ontvang nieuws over Creanaut.