Praktijk Creanaut Gent | Beeldend ACT therapeut | creatief ontprikkelen en coaching

Workshops met kinderen in Gent – ontdek de creatieve ingang die bij jullie past

Sommige kinderen voelen veel, denken snel en hebben een rijke binnenwereld die niet altijd woorden vindt.
Tijdens de creatieve ouder-kind workshops in Gent bij Creanaut ontdek je samen hoe expressie rust brengt, spanning loslaat en verbinding verdiept.

Elke workshop volgt het ritme van ontwarren, ervaren en ontvouwen – van ontladen naar voelen, van voelen naar groeien.
Hier mag je kind falen zonder schaamte, kiezen zonder oordeel en creëren zonder doel.
Creativiteit wordt geen kunstles, maar een vorm van zelfzorg, regulatie en groei – voor ouder (of andere dierbare) én kind.

De drie lagen van groei en weerbaarheid

Elke workshop beweegt in drie natuurlijke lagen: een ritme dat kinderen helpt om spanning los te laten, te voelen wat leeft en te groeien in zelfvertrouwen.

→ Ontwarren: Je kind mag loslaten wat vastzit — spanning, drukte, verdriet of frustratie. Door te kliederen, bewegen of gooien komt er opnieuw adem en ruimte

→ Ervaren: Via spel, ritme, kleur of klei ontdekt je kind hoe het zich kan uiten, voelen en kiezen met autonomie. Hier groeit veerkracht: fouten maken mag, nieuwsgierigheid leidt de weg

→ Ontvouwen: Langzaam ontstaat er iets nieuws — rust, trots, plezier of inzicht. Je kind herkent wat het voelt en leert woorden of beelden geven aan wat binnenin leeft

Deze drie lagen vormen samen de basis van emotieregulatie, zelfvertrouwen en innerlijke rust. Niet door alleen te praten over gevoelens, maar door ze te beleven — in kleur, klank en beweging.

Kies de ingang die nu bij jullie past

Er is geen juiste volgorde — elke workshop biedt iets anders wat helpt bij jullie onderzoek naar meer rust, zelfvertrouwen en verbinding.

1. Kleurstormen – Ontlaad spanning, voel vrijheid

(Ontwarren – loslaten van spanning en prikkels)

Voor kinderen die barsten van energie of spanning vasthouden.
Hier mag alles eruit: gooien, kliederen, bouwen, bewegen – tot hoofd en lijf weer ademen.

  • Helpt ontladen, spanning en frustratie los te laten en het hoofd leeg te maken.
  • Ideaal voor kinderen die moeilijk stilvallen of snel overprikkeld raken.
  • We eindigen met rust, focus en trots om wat wél lukt.

2. Van piekerhoofd naar creatiekracht – Rust vinden in ritme en kleur

(Ontwarren – loslaten van controle en overprikkeling)

Voor kinderen (en ouders) met volle hoofden, snelle gedachten en moeite om te ontspannen.
Via adem, ritme en kleur ontdek je hoe spanning kan zakken en rust kan groeien.

  • Helpt schakelen van denken naar voelen, van moeten naar mogen, van piekeren naar creëren.
  • Ideaal voor gevoelige denkers en doeners die verlangen naar zachtheid en ontspanning.
  • Je ervaart hoe regelmaat en ritme weer ruimte scheppen in het hoofd.

3. Klei & materiaalexperiment –  proberen en falen

(Ervaren – spelend ontdekken en leren door doen)

Voor nieuwsgierige makers die durven proberen, falen en opnieuw beginnen.
Werken met klei vraagt lef, aandacht en geduld – en precies daar groeit trots.

  • Helpt omgaan met imperfectie, oefenen in volhouden en plezier vinden in het proces.
  • Zelfvertrouwen groeit door autonomie: het mág mislukken.
  • Een pure oefening in doorzetten én genieten van het nu.

4.Samen voorbij woorden – Verbinden door beweging en spel

(Ervaren – contact maken door doen, niet door praten)

Voor duo’s die voelen dat praten niet genoeg is.
Ontdek verbinding via ritme, aanraking, spel en beeld – met lichaam en zintuigen als gids.

  • Helpt ouder en kind elkaar opnieuw vinden, zonder woorden.
  • Ideaal voor gevoelige doeners en denkers die hun energie willen delen in plaats van uitleggen.
  • Je voelt wat verbinding écht betekent: bewegen, spiegelen, afstemmen.

5. MiniZine – Breng je binnenwereld in beeld

(Ontvouwen – wat leeft, krijgt vorm en betekenis)

Voor kinderen met een rijke binnenwereld die niet altijd woorden vinden.
Samen maak je een klein boekje vol beeld, collage, poëzie of korte verhalen.

  • Helpt gevoelens zichtbaar maken en dromen of wensen vormgeven.
  • Via beeld en taal ontdek je wat in jou leeft — met zachtheid en nieuwsgierigheid.
  • Een creatief onderzoek in zelfreflectie en creatieve expressie, met kleur op je vingers.