Fouten maken is een must, kunsteducatie creanaut

Balanceren tussen spelen, verwarring en vertrouwdheid –

kunsteducatie en Creanaut

 

De (noodzakelijke) kunstenaar in ieder van ons

Een flinke portie creativiteit en anders leren.

Leerkrachten in het kleuteronderwijs geven die portie wel, maar eens in het basisonderwijs valt het al wat stil. De leerboeken zijn vaak opgebouwd vanuit het vertrouwde. Vanuit 2/3 vertrouwdheid en 1/3 verwarring.  En hoe ouder de kinderen worden hoe minder aandacht er wordt geschonken aan leren door te doen, aan het maken. Aan het creatieve. De verwarring neemt steeds af.

En net die verwarring is nodig, maar liefst 2/3, om echt tot leren te komen.

Want leren dat is in verwarring zijn, in het onbehagen. En net aan het creatieve luik wordt er steeds minder aandacht geschonken.

Nochtans is het mijns inziens een leuke manier om talenten te ontdekken en in actie te zetten.

In elk kind, jongere en volwassene zit er een kunstenaar, een creatief beestje. En het is nodig om daar ruimte voor te maken en tijd in te investeren. Een ruimte waarbinnen mensen kunnen experimenteren, doen en in verwarring zijn.

Wilde creativiteit-Creanaut

Durf staat centraal

 

Zo’n ruimte waarin durf centraal staat.

Durf om te experimenteren.

Durf om in het onbehagen te zijn

Durf om te experimenteren.

En dit ook cognitief. Maar ook door de fysieke ervaring met kunsten. Laat mensen, groot en klein, kunstenaar zijn. Zich kunstenaar voelen.

Het gaat bij Creanaut niet om een ‘of’. Ik vind het meer een ‘En’.

Nadenken over zichzelf en de wereld. Wanderen en kijken naar die werkelijkheid

En er door middel van zelfexpressie ‘iets mee doen’. Als een andere vorm van taal geven aan je gevoel, aan je verwerking van wat je zintuigen prikkelde. Verwarring is de sleutel. Leren samen met je verwarring te zijn, dat is de stimulus om je verrassingen op te bouwen. En deze te blijven zien. Want creativiteit is nieuwsgierig en geduldig wachten en openstaan voor de verrassingen die in je breinkader komen ‘binnenwaaien’.

De opdracht van Creanaut is, mijns inziens, om verwarring te zaaien. Toch in te zetten op die ideale leerstimulans van 2/3 verwarring en 1/3 vertrouwdheid. Ik zie dat onder andere bij een kind, die komt hier al even Creanauten.  Dat net de vertrouwde omgeving hier en de gezelligheid van het huis genoeg zijn om hem plezier te laten vinden in de ontdekking en de verrassing.

Het genot van trots, plezier en teleurstelling

 

Ik wil dan ook met Creanaut inzetten op het plezier en de teleurstellingen, die dat creatieproces meebrengen. Het durven falen en leren omgaan met die tegenslagen. We laten ‘mislukkingen’ toe en wie weet komt er wel iets interessant uit. Want net dit proces laat hen toe mogelijkheden te ontdekken, een gevoel te ervaren van ‘trots’ na een proces.

En net die emotie ‘Trots’ laat toe grenzen te verleggen en het kind in jezelf toe te staan om op ontdekking te gaan, autonoom je eigen creatieve pad en taal te ontdekken en je eigen regels uit te vinden.

Tussen ons, dat is wat ik nu ook doe in mijn keramiek. Ervaar ik het falen, ja absoluut. Ik zorg trouwens zelf voor mijn eigen verwarring, aangezien ik de lat wel hoog leg en steeds blijf verleggen. Soms is het vertrouwde misschien wat zoek, akkoord. Het blijft een moeilijke uitdaging om die vertrouwdheid voor mezelf te creëren. Voor mij is dat maken bij mij thuis in mijn creatief nestje. Alleen of met niet te veel mensen, zodat het creatieproces in veiligheid kan verlopen.

Creanaut trekt samen met kinderen (ook volwassenen in de toekomst) in de verwarring. Want ongemak in combinatie met speelsheid of het spelen met ‘regels’ en zelfexpressie laat je toe de kracht van verbeelding te ontdekken.

Want het is wetenschappelijk bewezen dat musea, kunst en boeken bijdragen tot de geluksfactor bij mensen, van kind tot volwassene. En die geluksfactor, is dat niet waar het echt om draait? Van kinderen tot volwassene.

Dus Creanaut trekt samen met hen uit die comfortzone, in het wanderschip en gaat op reis naar musea en de mogelijkheden van ‘verwarring’. Want ‘spelen’ is het antwoord op ‘ongemak’.

En wist je dat dit zich doortrekt naar andere leerprocessen en naar je veerkracht.

De why dus van Creanaut.

Naar de denkspinsels van Mark Mieras

 

 Terug naar (b)Logboek

Creativiteit + natuur - Creanaut

Creanaut stapt in het wanderschip met alerte en gevoelige kinderen onderweg naar groei, zelfvertrouwen en ontspanning.

 

Kunsteducatie tussen verwarring en vertrouwdheid