Kunstkamp voor gevoelige kinderen Gent

Anders verbinden – door te filosoferen – 

mijmeren – bespiegelen – fantaseren

 

Hoe filosoferen helpend en leuk kan zijn

 Kinderen hebben vaak een hoop vragen. Echt wel een hoop. Ook bij Creanaut krijg ik heel vaak kinderen met heel veel vragen. Meestal verwachten mijn Creanauten direct een antwoord. 

Ik geef niet meteen reacties. 

Vraag – antwoord. De logische volgorde toch? Ook in ons onderwijs is dat vaak de manier waarop het werkt.

Bij Creanaut voorzie ik bewust ruimte om vragen te stellen. Dat neigt dan al snel naar filosoferen. Vaak is het stellen van de vragen, leuker of interessanter dan de antwoorden. 

Want ik wil juist de vragen oproepen. Waardoor het kind kritisch leert nadenken en zelfstandig kleine stapjes zet in denken. Of een denkflow leert kennen. Dit wil dus ook zeggen dat je kritisch kan leren denken zonder echt alle informatie te kennen over bepaalde onderwerpen.

Hoe bevrijdend klinkt dat. 

Ik stel vragen over herinneringen, kunst, dieren, gevoelens, vrijheid, … . Vaak ook thema’s waar kunstenaars ook op hun manier een antwoord proberen op te zoeken. Ze zetten aan tot nadenken en vooral tot kritisch reflecteren. 

Geen goed of fout

Bovendien is er geen goed of fout antwoord. 

Voor de tweede keer, hoe bevrijdend is dat. Je hoeft er geen kennis voor te hebben of toch geen doorwinterde. Een portie nieuwsgierigheid is voldoende. Filosoferen en je hersenspinsels eens uitlaten, dat kunnen kinderen dus ook al. Top.

Plus zeker bij Creanauten kan dit ze tot andere inzichten brengen. Aangezien er niets fout kan lopen kunnen ze hun perfectionismespier even wat rust geven.

Je mag vrij denken (ik denk dan lang leve de vrije denker). Je mag je gedacht onderzoeken zonder te hoeven rekening houden met regels, mag het wel, kan het wel, is het realistisch, heb ik hier wel kennis van, … . We bewandelen een lusje, een onontdekt ‘denkpad’, een doorsnede tussen verschillende gebieden, … . Alles kan en mag, als je redeneringen niet krom worden. 

En zo ontdekken de kinderen hun eigen authentieke denken. Ze vormen als het ware broodkruimels ( je kent het verhaal wel), waar ze later nog een lusje kunnen mee maken. 

Zo hoorde ik al van ouders dat het filosoferen na Creanaut thuis nog wat verdergaat. Ik hoor het vaak ook tijdens de pauze. Het begint dan met ‘Stel dat …’. Ik vind het heerlijk om dan stiekem te luisteren vanop afstand.

Worden wie je bent
 

Quote Nietzsche en de filosofiejuf

Door te filosoferen kun je worden wie je bent. Het is een citaat van de filosoof Nietzsche en past ook wel goed bij Creanaut. Want ook over jezelf, je dromen, waarden, talenten, … kan je filosoferen. Daarom dus dat ik dit ook wel regelmatig inzet bij zowel ‘zelfkenner’ als ‘wereldkenner’ en ‘kunstkenner’. 

Ik neem Creanauten serieus
Ik verbaas mij telkens over de redeneringen, de kwinkslagen, de bochten en lusjes en ik blijf verwonderd over de manier waarop ze denken.
 
We gaan gemakkelijker met elkaar in conversatie en slaan dan eens een diepgaande babbel met elkaar. 
 
Tussen ons, ik ben echt niet goed in oppervlakkige praatjes (ook wel smalltalk). Dus voor ook voor mij is dit een fijne en inspirerende manier om de kinderen te leren kennen. 
Ik merk ook dat dit soort gesprekken ook voor mijn Creanauten werkt. 
 
Ik pak hiermee ook een heleboel vaardigheden mee in het proces zoals kritisch denken, oplossingsgerichtheid, communiceren, emotionele ontwikkeling, burgerschap… .Om er maar enkele te benoemen. Ik link je graag door naar de vaardigheden van de 21ste eeuw.
 
 
Tip voor in een museum

Ga eens met zijn allen voor hetzelfde werk staan, je neemt allemaal een andere plek in maar kijkt wel naar hetzelfde werk. Beschrijf het eens. Uiteraard zie je andere dingen, andere details afhankelijk van waar je staat. 

Dat is een mooi begin om te filosoferen. Want bewustwording van het aspect dat wij allemaal met een andere blik kijken. Is een grote opening naar bewustwording van je eigen bril

Filosoferen komt bij Creanaut zeker eens om de zoveel tijd langs zowel in de kampen, als in de workshops en trajecten.

 

Grasduin even in het aanbod

 

Artistiek labo   –  Groeilabo  –  Talentenlabo

 

Terug naar (b)logboek