Wat is de meerwaarde van Creanaut en het nut van kunsteducatie?

Ik krijg met Creanaut al eens de vraag “Wat is nu het nut van kunsteducatie. En wat is de reden dat jij zo bezig bent met creativiteit?”

Ik wil het samen met jou even concreet maken.

Op een ochtend deze zomer, een meisje komt schoorvoetend binnen. Is bedeesd en blijft wat tegen de benen van haar mama plakken.

Even later, wanneer ze een poos aan het spelen is in de living voor de kunstactiviteiten echt van start gaan, zie ik ze ontdooien. Ze begint creatief te vertellen en op haar manier naar de wereld te kijken.

Ik beslis nog niet meteen te starten, zoals ik gepland heb, maar hun nog wat verder verhalen te laten spinnen.

Want creativiteit dat is op een andere manier naar de wereld en de dingen kijken.

Even later start ik de activiteiten, we gaan waarnemen buiten. Met een plank en een stukje houtskool gaan we op pad.
Ik zie ze door creativiteit en hun kunst anders kijken naar de wereld 

“Oh, dit blad van deze bloem heeft zo mooie kartels”. En ook ‘Oh dit blad heeft zachte haartjes, kom ook eens voelen’.

Door de aangeboden materialen en de opdracht merk ik dat hun nieuwsgierigheid geprikkeld wordt. Ze stellen vragen en gaan creatief om met wat ze zien en horen.

Ik zie ze groeien tijdens de dag en ze voelen zich hier ‘thuis’ en van het eerst zo schoorvoetende meisje is niet veel meer te merken. Ze geeft opmerkingen en stelt vragen aan mij, recht voor de raap.

Helemaal haar temperamentvolle zelf.

H e e r l i j k om dat te zien gebeuren.

Waarom heb je Creanaut opgericht?

Creanaut bestaat, recht vanuit het hart
 

Vandaag stapte ik buiten en zag een vrouw bezig met verbouwen, hard werken en op dit moment voor de tweede keer herkenbaar voor mij.

Ik geef haar een compliment en ze fleurt helemaal op. Ik merk de kuiltjes langs haar mond op en de lichte spark in haar ogen.

Geef eens een compliment aan een onbekende. Ik doe het regelmatig eens.  Gewoon, omdat het deugd doet.

Met Creanaut geloof ik nog in een warme maatschappij waar iedereen zichzelf mag en kan zijn.

Als kind kwam ik in contact met een minder warme omgeving van het onderwijs.

Met leeftijdsgenoten kon ik moeilijk contact maken, ik voelde mij steeds een beetje anders. Ik werd uiteindelijk gepest en uitgesloten omwille van het niet helemaal passen in de groep.

Bovendien mocht niet meer spreken, of vragen stellen, in de klas en kreeg voortdurend opmerkingen. 

Begon te stotteren en verloor mijn ‘goesting’ om te spreken.  Logopedie volgen tot gevolg. Ook in de grote vakanties. Er was een groep van gelijkgestemden of toch kinderen en jongeren met gelijklopende moeilijkheden. En toch ook weer niet helemaal een veilige haven.

Er werd vooral gekeken naar moeilijkheden en beperkingen en ook in de kunstacademie voelde ik mij vaak een tikkeltje anders.

Ik had op dat moment nood gehad aan iemand die mij zag zoals ik ben, ook met mijn talenten. Met die dingen die mij de ‘fonkel’ ik mijn ogen gaf. In een klein groepje waar ik energie kon komen tanken. 

In een klein groepje waar vriendschappen konden ontstaan en waar ik door iemand met een mandaat, anders dan ouders, gezien werd voor wie ik was.

Zonder sticker, zonder label en niet vanuit de problemen. Maar vanuit persoonlijkheid. Gezien, gewoon zoals ik ben. Met tijd om open te bloeien. Met de mogelijkheid om een mening te geven en in gesprek te gaan. Samen zoekend naar hulpmiddelen, rust, ademruimte en creatieve prikkeling en ontspanning.

Dat is waarom Creanaut opgericht is.

Vrijetijdsbesteding voor kinderen die floreren in kleine groepjes.
Talentondersteuning als oplader van je batterijen.
Ondersteuning om de talenten van je kind op een creatieve manier te activeren.
De kampdagen en workshops zijn er voor kinderen die floreren in kleine groepjes

De trajecten worden ingericht om gelijkgestemde kinderen (- hoogsensitief, creatief begaafd en autisme) gedurende langere tijd samen te brengen. 

Individuele ondersteuning bij het samen uitzoeken van talenten, groeimogelijkheden bij mindset en het in creatieve kaart brengen van dromen en emoties zoals angsten.

Niet ter vervanging van de hulpverlening voor kinderen, maar als aanvulling. 

Ook voor ouders die niet meteen op zoek zijn naar psychologische hulp, wel naar een plek waar je kind even kan komen tanken.

Geschreven door Meike Janssens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *