Wat mag ik verwachten van de dagindeling/activiteit?

Ik laat de kinderen starten met de eerste creatieve opdracht tussen negen uur en half tien. Aangezien ik vaak al creatieve dingen zie gebeuren tijdens het maken met Lego of plasticine tijdens de pauze. Soms spelen we ook een spel samen rond creatieve verhalen verzinnen en dan zijn we al bezig met creativiteit zonder het als maken te benoemen.

De eerste opdracht is gewoonlijk de creatieve spieren even losmaken en de tijd nemen om uit het cognitieve te stappen.

De creatieve opdrachten worden afgewisseld met vrij spel en al dan niet zelfgemaakte tussendoortjes. De kinderen kunnen dan zelf ingrediënten afwegen, sapjes samenstellen, fruithoofdjes maken, lichaamsdelen in koekjesdeeg of ijsjes maken van geperst fruit. Dat zijn maar enkele van de aanvullende activiteiten, die ik al deed tijdens de kampen. Ik zie dit ook als verrijkende en aanvullende opdrachten.

We gaan, wanneer we kunnen ook buiten op verkenning. Die verkenning of het kijken en verzamelen gebruik ik vaak als inleiding van de opdracht of we voeren een deel van de creatieve hersenspinsels buiten uit. Ik vind het belangrijk dat ik met kinderen in de maatschappij en dus de stad trek. Zo kijken we eens creatief en anders naar de wereld en de werkelijkheid.

Tijdens de middag gaan we wanneer het kan (weersverwachtingen) picknicken in een park.  Er is ook een mogelijkheid om de eetplaats te kiezen, zeker voor kinderen met autisme kan dit een belangrijke keuze zijn. Keuzemogelijkheid is er ook doorheen de dag. Binnen een uitgezet kader  krijgen de kinderen keuzevrijheid. 

Huiselijkheid, kleinschaligheid en authenticiteit vind ik daarin belangrijk.

We sluiten de dag af rond 16u ongeveer. Dan nemen we op het einde van de dag of om de volgende kampdag te beginnen de tijd om een creatief gesprek te voeren over een titel of een verhaal bij het werk.

 Zo krijgt de Creanaut nog eens de mogelijkheid om creatief inhoud te geven aan het werk. Zo koppel ik het cognitieve nog eens aan het creatieve. 

Wat is de meerwaarde van Creanaut en het nut van kunsteducatie?

Ik krijg met Creanaut al eens de vraag “Wat is nu het nut van kunsteducatie. En wat is de reden dat jij zo bezig bent met creativiteit?”

Ik wil het samen met jou even concreet maken.

Op een ochtend deze zomer, een meisje komt schoorvoetend binnen. Is bedeesd en blijft wat tegen de benen van haar mama plakken.

Even later, wanneer ze een poos aan het spelen is in de living voor de kunstactiviteiten echt van start gaan, zie ik ze ontdooien. Ze begint creatief te vertellen en op haar manier naar de wereld te kijken.

Ik beslis nog niet meteen te starten, zoals ik gepland heb, maar hun nog wat verder verhalen te laten spinnen.

Want creativiteit dat is op een andere manier naar de wereld en de dingen kijken.

Even later start ik de activiteiten, we gaan waarnemen buiten. Met een plank en een stukje houtskool gaan we op pad.
Ik zie ze door creativiteit en hun kunst anders kijken naar de wereld 

“Oh, dit blad van deze bloem heeft zo mooie kartels”. En ook ‘Oh dit blad heeft zachte haartjes, kom ook eens voelen’.

Door de aangeboden materialen en de opdracht merk ik dat hun nieuwsgierigheid geprikkeld wordt. Ze stellen vragen en gaan creatief om met wat ze zien en horen.

Ik zie ze groeien tijdens de dag en ze voelen zich hier ‘thuis’ en van het eerst zo schoorvoetende meisje is niet veel meer te merken. Ze geeft opmerkingen en stelt vragen aan mij, recht voor de raap.

Helemaal haar temperamentvolle zelf.

H e e r l i j k om dat te zien gebeuren.

Waarom heb je Creanaut opgericht?

Creanaut bestaat, recht vanuit het hart
 

Vandaag stapte ik buiten en zag een vrouw bezig met verbouwen, hard werken en op dit moment voor de tweede keer herkenbaar voor mij.

Ik geef haar een compliment en ze fleurt helemaal op. Ik merk de kuiltjes langs haar mond op en de lichte spark in haar ogen.

Geef eens een compliment aan een onbekende. Ik doe het regelmatig eens.  Gewoon, omdat het deugd doet.

Met Creanaut geloof ik nog in een warme maatschappij waar iedereen zichzelf mag en kan zijn.

Als kind kwam ik in contact met een minder warme omgeving in het onderwijs.

Met leeftijdsgenoten kon ik moeilijk contact maken, ik voelde mij steeds een beetje anders. Ik werd uiteindelijk gepest en uitgesloten omwille van het niet helemaal passen in de groep.

Bovendien mocht ik niet meer spreken, noch vragen stellen, in de klas en kreeg voortdurend opmerkingen. Want ik was een spraakwater, nu noem ik dat talent een ideeënfontein. 

Begon te stotteren en verloor mijn zin om te spreken, spreekangst.  Logopedie tot gevolg. Ook in de grote vakanties en dit gedurende enkele jaren. Er was een groep van gelijkgestemden of toch kinderen en jongeren met gelijklopende moeilijkheden. En toch ook weer niet helemaal een veilige haven. 

Verder ging ik ook op kamp, maar in die grote groepen vond ik niet voldoende aansluiting en uitdaging. Elke dag verveelde ik mij en zat ik ergens tegen een muur te wachten tot mijn moeder mij kwam ophalen. 

Er werd vooral gekeken naar moeilijkheden en beperkingen en ook in de kunstacademie voelde ik mij vaak een tikkeltje anders.

Ik had op dat moment nood gehad aan iemand die mij zag zoals ik was, ook met mijn talenten. Met die dingen die mij de ‘fonkel’ ik mijn ogen gaven. In een klein groepje waar ik energie kon komen tanken en vriendschappen konden ontstaan.

Waar ik door iemand met een mandaat, anders dan ouders, gezien werd voor wie ik was.

Zonder sticker, zonder label en niet vanuit de problemen. Maar vanuit persoonlijkheid. Gezien, gewoon zoals ik ben. Met tijd om open te bloeien. Met de mogelijkheid om een mening te geven en in gesprek te gaan. Samen zoekend naar hulpmiddelen, rust, ademruimte en creatieve prikkeling en ontspanning. Met cognitieve uitdaging en creatieve verwerking.

Dat is waarom Creanaut opgericht is.

Vrijetijdsbesteding voor kinderen die floreren in kleine groepjes.

Talentondersteuning als oplader van je batterijen.

Ondersteuning om de talenten van je kind op een creatieve manier te activeren.

De kampdagen en workshops zijn er voor kinderen die floreren in kleine groepjes

De trajecten worden ingericht om gelijkgestemde kinderen (- hoogsensitief, creatief begaafd en autisme) gedurende langere tijd samen te brengen. 

Individuele ondersteuning bij het samen uitzoeken van talenten, groeimogelijkheden bij mindset en het in creatieve kaart brengen van dromen en emoties zoals angsten.

Niet ter vervanging van de hulpverlening voor kinderen, maar als aanvulling. 

Ook voor ouders die niet meteen op zoek zijn naar psychologische hulp, wel naar een plek waar je kind even kan komen tanken

Filosoferen met kinderen bij Creanaut

Filoso…wadde?

Bij Creanaut komt filosoferen onder andere regelmatig in het aanbod. Ook het bevragen van moeilijk dilemma’s hoort daar al eens bij. Dit zijn tussentijdse opdrachten om opdrachten in te leiden of om er diepgang en betekenis aan te geven. 

Filosoferen is kort door de bocht creatief in vraag stellen. Creatief denken en in dialoog gaan met elkaar.

En het leuke is dat er geen goed of fout bestaat. Wel dat de ene vraag, de andere vraag weer oproept.

En dat is wat kunst en wetenschap in de kiem ook doen. Terwijl de ene vraag langzaam een reactie krijgt, denken we al aan de volgende drie vragen.

Komt je kind graag mee creatief vragen stellen?

Dan zijn de creatieve kampen en activiteiten van Kunstnavigator iets voor je kind

Want leren dat is discussiëren, delen, luisteren, creëren, schrijven, spelen en manipuleren.

“Verwondering is het begin van alle wijsheid.” Aristoteles

Waarom kan je bij jou per dag inschrijven?

Je schiet toch in je eigen voet! De anderen laten steeds per kamp inschrijven.

 
Deze hoor ik dikwijls. Ik weet dat ik het mezelf waarschijnlijk veel moeilijker maak om mijn vakanties te kunnen vullen.
 
Maar voor gevoelige kinderen is het zo waardevol om niet
elke dag te moeten zijn.
In de zomer is er wel de mogelijkheid om per week in te schrijven, omdat ik natuurlijk besef dat oudervriendelijkheid ook een maatstaf is uiteraard.
 
Ik vond het als kind fijn om ook gewoon eens thuis te zijn, bij mijn oma op bezoek te gaan en dan weer op uitstap naar een museum of een andere activiteit.
 
Dus daarom doe ik dat.
Niet om doelbewust in mijn eigen voet te schieten. Maar om gevoelige kinderen die huiselijkheid en keuze te geven, die ze nodig hebben. Zeker in vakanties, tijdens school moeten ze vaak al zoveel. Toch?
 
Op die manier maken we het samen ook een pak gezelliger en milder.
En dat is een van de (uiteraard vele) aspecten waar ik het met Creanaut anders wil aanpakken.
 
Op maat van je Creanaut en jou.

Geschreven door Meike Janssens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *