De ijsberg illusie-Creanaut

Anders groeien- de ijsberg illusie

Succes en leren zijn als een ijsberg

Succes en leren zijn als ijsbergen, je ziet niet wat er onder de top zit.

Hoeveel heeft iemand geprobeerd tot het wel lukte? Tegen welke stroom moest hij, zij of x zwemmen? Echter de weg naar succes een succes ligt onder het wateroppervlakte. Je ziet bij anderen echter alleen het topje van de ijsberg. Hun succesverhalen.

Het gaat om wat er zich aan de basis van de ijsberg afspeelt.

Als persoon en met ‘Creanaut’ geloof ik sterk in welzijn en in wat er zich onder het water afspeelt. Vaak betrap ik mezelf er ook op om enkel aandacht te hebben voor het succes van anderen. Ik focus mij op wat zich boven het water afspeelt. Dan geloof ik zelf dat het voor anderen zo gemakkelijk gaat en zelf dien ik te zwemmen door heel woelig water. Soms met teleurstellingen en opoffering.

Angsten onder de top van de ijsberg

Als dudette van zes jaar begon ik te stotteren en werd al snel gepest. Met spreekangst tot gevolg. Door de lange weg van oefenen en logopedie heb ik uiteindelijk de angst wel overwonnen. Nu denk ik echter, de begeleiding kon breder en anders. Daar geloof ik sterk in met Creanaut. Ik wou op een bepaald moment de uitdagingen uit de weg gaan, aangezien de gedachte ‘Ik kan dit toch niet’ de bovenhand nam. De andere belemmerende gedachte was ‘ik heb geen talenten’ en het is correct dat mensen mij pesten.

Net dan had ik als kind nood aan een onderwijscontext, waar ik mezelf kon zijn. Waar mensen met autoriteit zagen, wat ik in mijn mars had. En net daarom geloof ik in welzijn van kinderen, jongeren en volwassenen. Jezelf kunnen zijn, met authenticiteit en kwetsbaarheid in een veilige  omgeving. Dat is een context waar mensen kunnen groeien en samenwerken.

 Wat zit er allemaal onder water

De ijsberg illusie

Het behalen van succes vraagt heel veel inspanning en toewijding van jou. Je zal zeker al ervaren hebben dat niet altijd even gemakkelijk is.

Toewijding: Iets wat niet vanzelf gaat, daar moet je toewijding voor aan de dag leggen. Doorzetten en dagelijks oefenen. Daar kan je best wel een medestander voor gebruiken, als een sparringpartner.

Falen: Falen is een weg naar succes. Soms faal je toch, ook al heb je hard gewerkt voor je doel. Dan bekijken we samen wat er niet optimaal verlopen is en gebruiken we het faalmoment om te groeien.

Doorzetten: Doorzetten hangt samen met toewijding, maar ook met falen. Doorzetten wanneer het niet lukt en lef hebben om de angsten in de ogen te kijken. Dat helpt jou te groeien en de angsten en moeilijkheden te overwinnen.

Teleurstelling: Tijdens de studiebegeleiding, die ik geef, steekt teleurstelling regelmatig de kop op. De oefeningen wiskunde, die maar niet lukken. De moeilijke woorden, die steeds verkeerd gelezen worden. Belangrijk is hier, hoe ga je ermee om. Geef je op? Wat maakt dat je opgeeft?

Opofferen: In de studiebegeleiding op maandag komen kinderen, die hun vrije tijd opofferen om huiswerk te maken. Om extra te lezen en te oefenen. Net die keuzes maken vraagt soms om het opofferen van leuke dingen.

Inspanning en discipline: Maar met de nodige inspanningen en deze volhouden met discipline, komt succes steeds dichterbij. Dan steek je soms je hoofd boven het water uit en kan je schitteren. De weg, die je aflegt, vraagt om planning en toewijding. Zoek ook daar een medestander, die je inspanningen ziet en een ruggesteun geeft richting welzijn en succes.

Leg je eigen puzzelstukken

Ik had het toen echt moeilijk, net zoals ik nu spanning ervaar bij het oprichten van ‘Creanaut’. Een goede medestander kan je dan helpen, doorheen de spanningen en moeilijkheden.

Met Creanaut wil ik een supporter zijn voor iedereen, die het even moeilijk heeft. Ik wil samen met jou, de puzzel leggen van jouw talenten. En samen op weg gaan om jouw vaardigheden aan te scherpen in een veilige context. We gaan met elkaar op zoek naar supporters en maken jouw talenten duidelijk.

Op die manier leg je jouw eigen puzzel en werk je met een geijkt kompas.


Grasduin in het aanbod
 

Terug naar (b)logboek